Jump to content

Ezért csuklunk

2020. 03. 16. 12:54

A csuklás egy meglehetősen különös jelenség, ami időnként mindenkivel előfordul.

Sokan megtapasztalták már azt a kellemetlen szituációt, hogy egy komoly helyzetben jött rájuk a szűnni nem akaró csuklás. Habár átlagosan a csuklás csak néhány percig tart, és alapvetően ártalmatlan jelenség, sok bosszúságot tud okozni.

De egyáltalán miért alakul ki a csuklás, és melyek azok a praktikák, melyek tényleg használnak?

„Biztosan emlegetnek” - szokták mondani, ha valaki sokat csuklik, ez természetesen azonban csak egy szólás. A csuklás valójában a rekeszizom önkéntelenül létrejött görcse, a sajátos hangot pedig az okozza, hogy minden összehúzódás után összezárulnak a hangszálak.

A csuklás kialakulásában két agyideg, a nyelv-garati ideg és a bolygóideg játszik szerepet, ez utóbbi a nyelőcső mellett fut, és a gyomor falát is behálózza. Ezek ingerlése idézi elő a csuklást, ezért is van összefüggés a hirtelen fogyasztott nagy mennyiségű étel vagy a túl nagy levegő nyelése és a csuklás létrejötte között.

A szénsavas italtól az izgalomig

Az átmeneti csuklást több minden is okozhatja, például egyik leggyakoribb ok az említett levegőnyelés és a túlevés, mely izgatja a beleket és a gyomrot. A gyomor feszülését eredményezi még a szénsavas üdítők fogyasztása, míg a nyelőcsövet ingerli a savas visszafolyás, vagyis a reflux. A felfokozott érzelmi állapot, az izgalom szintén lehet kiváltó ok, ahogy a kiadós nevetés, heves köhögés és a stressz is.

Ezenfelül az alkoholfogyasztás is előidézhet csuklást, vagy éppen a hőmérséklet hirtelen változása, például a hideg zuhany vagy a hideg és forró folyadékok fogyasztása. Ezek mind ártalmatlan kiváltó okok, melyek normális esetben csak átmeneti problémát okoznak, míg meg nem nyugszanak a rekeszizmok.

Melyik házi praktika működik a legjobban?

A csuklás megszüntetésére többféle praktika is létezik, néhánynak a hatékonyságát már a tudomány is igazolta. Elsődleges a levegő bent tartása, mert a magasabb szén-dioxid-érték gátolja a rekeszizom aktivitását. Ezért célszerű kihagyni néhány lélegzetvételt, vagy papírzacskóba lélegezni.

A rekeszizmokat hirtelen vízivással, jégdarab lenyelésével vagy a térdek mellkashoz szorításával is lehet ingerelni. Sőt, az ijesztgetés is hasznos lehet, ilyenkor ugyanis a kizökkenés hatására a belégzés eltérő ritmusban történik a csukláshoz képest.

(Forrás: femina.hu / fotó: pixabay.com)
divatesszepseg_sticky_layer_redesign