Bár az első osztály arra való, hogy a kisiskolás megtanulja és elsajátítsa az olvasáshoz, íráshoz, számoláshoz szükséges alapismereteket, mégis a hatévesek többsége úgy lépi át az iskola küszöbét, hogy már rendelkezik valamilyen szinten ezekkel a képességekkel. Sok szülő büszkén meséli, hogy az ő gyerekük négyévesen már szinte folyékonyan olvasott, százig elszámolt, és a nevét már akkor is gyöngybetűkkel képes volt leírni.
Egyik barátnőm a minap mesélte, hogy az a két tannyelvű általános iskola, amit kinézett a kislánya számára, milyen elvárásokat támaszt már idejekorán a gyerekekkel szemben. Az tud csak bekerülni, aki a felvételin megfelel, aki ebben a korban már tud papíron ezerig számot olvasni vagy 21-től visszafelé számolni. Felmerül a kérdés, jó-e az, ha a kicsire idejekorán ránehezedik a kötelesség és megfelelés súlya?
Kell-e iskolakezdés előtt tanulnia a gyereknek?
- Ma már nem nagyon találkozni olyan nagycsoportos ovissal, aki ne járna iskola-előkészítőbe, vagy a szülő ne tanítaná őt otthon előre. Miben hasznos, és miben káros, ha túl korán ismertetik meg a gyerekeket ezekkel a készségekkel?
- Nagyon fontos, hogy ha saját indíttatásból jön a gyereknek, hogy olvasni vagy számolni próbál és szeretne, akkor ezt a szülő semmiképpen se gátolja meg. Érdemes játékos módon bekapcsolódni a dologba, legyen a szülő is a részese, és inkább játéknak fogják fel a dolgot, jutalmazzák és dicsérjék érte. Semmiképpen se büntessék, s vegyék el a kedvét ezektől a tevékenységektől. Akkor válhat csak hátrányává a gyermeknek, ha a szülő túl komolyan veszi, és szigorúan kontrollálni, javítani igyekszik azt. Ekkor hamar elveszítheti lelkesedését és hitét saját magában. Egy szorongó gyermeknek, akinek nagyobb nehézséget okoz iskolába kerülve az új környezet, kifejezetten jót tehet, és nagyobb önbizalmat, sikerélményt adhat, ha már rendelkezik ezekkel a készségekkel. Így könnyebben képessé válhat átzökkenni a sok változás okozta első osztályos lét nehezebb, kezdeti időszakán - kezdi.
- Egyáltalán jó-e a gyereknek, ha túl hamar elkezd olvasni, írni, számolni? Nem fog unatkozni az iskola első osztályában?
- Többen vallják azt, hogy kevésbé fogja az iskola első osztályát élvezni a gyermek, ha már odaérkezve tud írni, olvasni, számolni. Akik ebben hisznek, azt gondolják, hogy unni fogja a tanórákat a nebuló. Véleményem szerint a pedagógusok többsége igyekezik manapság már alkalmazkodni, és lehetőség szerint differenciáltan oktatni ezeket a tanulókat - mondja a pszichológus, aki szerint a gyerekek tudásszomja gyakran nagyobb, mint a szülő elvárása.
- Jóllehet, tanítónőként kezdtem a pályámat, így különösebb erőfeszítés nélkül megtaníthattam volna írni-olvasni a kisfiamat, mégsem szerettem volna ráerőltetni semmit. Ennek ellenére győzött a tudásszomj, és teljesen önállóan az iskola előtti nyáron megtanult olvasni. Számomra is meglepő volt, hiszen emlékszem olyan pillanatra, amikor kezdő pedagógusként a tábla előtt állva, kínok közepette küzdöttem egy diákkal, aki két betűt sem volt képes összeolvasni. Hogy a fiam hogyan tudott saját magától megtanulni, teljesen hihetetlennek tűnt. Kellett hozzá az a hatalmas tudásszomj, amit ekkor érdeklődése középpontjában levő dolgok iránt érzett. Saját motivációból tette, mindenféle külső kényszerítés nélkül. Ez rendkívüli sikerélményt jelent neki, és nagy mértékben növelte az önbizalmát is - árulta el.