Jump to content

Így tanuljon egy elsős

2020. 09. 04. 10:56

Hogyan lehet megteremteni a lelki állóképességet? Sokszor feltett kérdés, azt hiszem sokan keressük rá a választ. Én az utóbbi időben arra jöttem rá, hogy ahhoz, hogy megerősödjem, szembe kell tudnom nézni szeretteim és önmagam halandóságával.

Óriási tévedés, hogy az első osztályos gyereknek a tananyag elsajátítása lenne a legfontosabb feladata, amikor elkezdi az iskolát. Persze, majd megtanulja a betűket és hogyan adja össze a kettőt meg kettőt, de ennél sokkal lényegesebb, hogy otthon, mi szülők tanítsuk meg neki, hogy az iskola az ő dolga és felelőssége.

Az önállóság létfontosságú

Azt szokták mondani, hogy az óvodával vége a gyerekkornak, és ez valahol tényleg igaz, hiszen az iskolában kezdődik az igazi munka a gyerek számára. Oviban még kitörölték a fenekét, gondoskodtak róla az óvónénik, ha beütötte a térdét, gyógypuszit kapott rá, és egész nap játszhatott. Még a nagycsoportban kötelező foglalkozások is csupán játékok ahhoz képest, ami az iskolában vár rá. Az első osztály az, amikor ráébrednek a gyerekek, hogy ennek fele sem tréfa, itt bizony kikérdeznek, számon kérnek, és ha kitöri a ceruza hegyét, akkor neki kell kihegyezni. Az önállóságra nevelés ekkor létfontosságú a részünkről, mert senki más nem fogja már bekötni a cipőjét vagy megoldani helyette matekórán a feladatot, ő lesz egy személyben felelős a saját tanulmányaiért és az iskolás holmikért az intézményben.

Ha eddig mindenben kiszolgáltuk a gyereket, akkor itt az ideje, hogy elkezdjük az önállóságot erőltetni kicsit. Olyan apróságokban nyilvánul ez meg, mint hogy nem hegyezzük ki a ceruzáit, hanem megtanítjuk a hegyező használatát és maximum emlékeztetjük rá a gyereket esténként, hogy itt az ideje hegyezni. Vagy hogy nem mi pakoljuk be a táskáját, csak segítünk, hogy mindene meglegyen, de neki kell elrakni. A cselekvőből támogatóvá kell válnunk ahhoz, hogy önállóságot tanuljon, amire a legnagyobb szüksége lesz az iskolában.

A tananyag másodlagos, a tanulás megtanulása az első

Furcsán hangozhat, de tényleg csak a második helyen szerepel az, hogy milyen lesz a gyerek teljesítménye első osztályban. Bár nyilván az iskola mást gondol majd, de nem kell ennek a porosz világnak bedőlni, az első osztály fő feladata az kell legyen, hogy ráébredjenek a gyerekek, hogy a saját érdekükben kell tanulniuk. Ha fekete pontot kapnak, mert nem végezték el a házi feladatot, akkor nem az a megoldás, hogy a szülők megcsinálják helyettük legközelebb, hanem az, hogy elmagyarázzuk nekik, hogy ebből a tapasztalatból – és minden kudarcból – tanulni kell, és a következő alkalommal hogyan tudják elkerülni.

Fontos, hogy hibázzon és tapasztalatokat gyűjtsön, mert csak ezzel lehet megalapozni, hogy megértse, hogy mi a feladata az iskolában. Nem anya és apa, vagy a tanítónők kedvét kell keresni és nekik megfelelni, hanem saját magáért kell dolgozni és tanulni. Ezzel adhatjuk a gyereknek a legnagyobb ajándékot hosszú távon.

(Forrás: nlcafe.hu / fotó: pexels.com)