Jump to content

Gyerekek és a házimunka

2020. 08. 05. 14:56

A gyermekek rengeteg olyan dolgot tanulhatnak a házimunka végzése közben, ami a későbbiekben a segítségükre lesz.

A házimunka sokak számára egy szükséges rossz, ami még dolgosabbá teszi az egyébként is kimerítő mindennapokat. A családokban általában a szülők végzik el az oroszlánrészét, hiszen az a közvélekedés, hogy ezek a tennivalók a felnőttek hatáskörébe tartoznak.

Már csak azért is, mert a gyerekeknek is rengeteg feladatuk van, ráadásul gyakran egyik különóráról a másikra rohannak, a leckeírást, hazaérkezést követő időt pedig érthető módon játékkal szeretnék tölteni.

Házimunka gyermekként = sikeresebb felnőttkor? 

Évek óta kutatások foglalkoznak azzal, hogy mégis miért érdemes bevonni a kisebbeket az otthon körüli munkákba. Még akkor is, ha ez elvesz a játék és a különórák idejéből, és a szülő számára sem feltétlenül a leghatékonyabbnak tűnő megoldás, főleg eleinte. Számos anyuka és apuka úgy van vele, hogy inkább ők elvégzik ezeket a dolgokat, mert úgy a leggyorsabb, ráadásul azt gondolják, így biztosítják a békés gyermekkort csemetéjüknek. Érdemes azonban átgondolni mindezt, és ha kell, változtatni kicsit a hozzáálláson, mert nagyon úgy tűnik, hogy a gyerkőcök rengeteget profitálhatnak abból, ha időről időre meg vannak bízva kisebb tennivalókkal. Amerikai szakértők például kijelentették, hogy a nebulók sokkal többet tanulhatnak abból, ha be vannak vonva a házimunkákba, mintha különórákon vennének részt.

A Minnesotai Egyetem kutatói megállapították, hogy azok a gyermekek, akik három- és négyéves koruk között már elkezdték az ilyen jellegű munkákat, sokkal valószínűbb, hogy jó kapcsolatot alakítanak ki a családjukkal és a barátaikkal, jobban teljesítenek az iskolában, és önállóbbak is lesznek, mint azok a társaik, akiket a szüleik megkímélnek a hasonló teendőktől. Miben segít még a házimunka?

Önálló élethez szükséges kompetenciák elsajátítása

Igen, még gyerekek, de nem lesznek örökké azok, előbb-utóbb elhagyják a családi fészket, hogy kialakítsák az önálló életüket. Ehhez pedig nem árt, ha nagyjából tisztában vannak vele, milyen feladatokkal kell számolniuk a továbbiakban. Az iskolai oktatás általában nem készít fel erre, így még lényegesebb, hogy a fiatalok otthon sajátíthassák el ezeket a tudnivalókat. 

Felelősségteljesség és magabiztosság

A kapott feladat elvégzése felelősséggel jár, ebből pedig rengeteget tanulhatnak a csemeték. Azok a munkák, amik kifejezetten az ő kis életüket és környezetüket érintik, legyen szó akár a szobájuk rendbetételéről vagy a saját ruháik kiteregetéséről, összehajtásáról, azt éreztetik velük, hogy alkalmasak arra, hogy gondoskodjanak saját magukról. Bíznak bennük a szüleik, hogy jól el tudják végezni ezeket a munkákat. A sikerélmény pedig boldogsággal és elégedettséggel tölti el őket.

Csapatmunka megtapasztalása

A család produktív tagjaként részt venni a közös feladatokban fontosabb tapasztalat, mint első pillantásra tűnik. Azok a gyerekek, akiknek bőven van részük ilyen élményben, később az iskolában és a munkahelyen is felkészültebben vehetnek részt a csapatmunkát igénylő helyzetekben. 

Időbeosztás tanulása

Felnőttként mindenki megtapasztalja, hogy milyen is az, amikor egyszerre annyi teendőt kell bezsúfolni egyetlen napba, hogy az valósággal lehetetlen feladatnak tűnik. Ilyenkor aztán sakkozni kell az idővel, felállítva egy fontossági sorrendet és egy teljesíthető beosztást is. A gyerekek, akiknek el kell osztaniuk a napjukban az iskolai tennivalókat és a ház körüli munkákat úgy, hogy közben a barátaikra, a játékra is jusson idejük, kicsiben tulajdonképpen ezt az időmenedzsmentet tanulják, így nem éri majd őket váratlanul néhány év múlva az időhiány.

Közös időtöltés

Bizonyos házimunkákat nagyszerűen lehet közösen is végezni. Szülők és gyerekek együtt kertészkedhetnek, teregethetnek vagy akár mosogathatnak. Közben pedig alkalom nyílik beszélgetésre, közös élményszerzésre is. Tegyétek be hozzá a kedvenc zenéteket, hogy még kellemesebben teljen az idő. Eleinte kifejezetten ajánlott is együtt dolgozni a ház körül, majd akkor hagyni a gyerkőcöt egyedül, amikor már magabiztosabb az adott munkafolyamatban. A fiatalok így bepillantást kaphatnak abba is, hogy a szüleik mennyit dolgoznak ahhoz, hogy működjön a háztartás. 

Életkornak megfelelő feladatokat érdemes adni

A szakértők nem győzik hangsúlyozni ugyanakkor, hogy minden korosztálytól csak azt lehet elvárni, amire életkora, fejlettségi szintje alapján képes. Míg a 2-3 évesek a saját játékaikat szedhetik például össze, addig a 4-5 évesek már besegíthetnek az étkezések előkészítésében, a terítésben, feltörölhetik a kiömlött dolgokat. A kisiskolások sok dologra befoghatók, porszívózhatnak, teregethetnek, vigyázhatnak a kisebb testvérükre is. Hogy hogyan lehet motiválni őket minderre? Az ajánlások szerint érdemes lehet táblázatos formában megjeleníteni a teendőket az egész család számára. Jó, ha a kicsik mindig találnak némi kihívást az elvégzendő feladatokban, tehát fokozatosan lehet picit összetettebb, nagyobb önállóságot igénylő dolgokkal megbízni őket. A szülők hangsúlyozhatják, hogy nagy segítséget jelent a számukra, ha a gyerekek részt vesznek a tennivalókban, így ők fontosnak érezhetik azokat. Sokat jelenthet a számukra az is, ha nincs minden mozdulatuk leellenőrizve. 

(Forrás: femina.hu / fotó: pixabay.com)
divatesszepseg_sticky_layer_redesign