Jump to content

Vírus alatt utazni

2020. 08. 03. 15:00

Utazásszervezők mondták el, milyen volt a koronavírus-járvány okozta pánik a turizmusban.

Az élet szinte minden területére rányomta idén a bélyegét a koronavírus-járvány és a miatta elrendelt óvintézkedések, ám a turizmus különösen megszenvedte azokat. Az adókedvezményezettek listájából kimaradó utazásszervezők és az idegenvezetők jelenleg is nehéz helyzetben vannak, az ő szemszögükből nézve kiváltképp kaotikusan zajlott az elmúlt néhány hónap.

Sokan kerültek kilátástalan helyzetbe munkájuk elvesztése miatt, az idegenforgalomban pedig egyelőre esély sincs a járvány előtti állapotok visszaállítására. A légitársaságok trükközéseibe, a lezárások első pánikjába és a hazautaztatás maceráiba utazásszervezők és idegenvezetők nyújtanak betekintést Kordos Szabolcs Turista from Hungary című könyvének bővített kiadásában.

Vissza nem fizetett repülőjegyek

- Ahány légitársaság van a világon, annyiféle válasz született erre a krízisre. Ráadásul ez a válasz is folyamatosan, napról napra változott - mondta el Anna, egy repülőjegy-iroda dolgozója a szerzőnek. - Az alapproblémát az jelentette, hogy ha a légitársaságok visszafizették volna minden jegy árát, ahogyan egy tökéletes világban ildomos lenne, akkor többségük azonnal csődbe ment volna.

- Több légitársaság - köztük a legnagyobb presztízzsel rendelkező mamutok is - leállították az azonnali visszautalási rendszerüket, hogy ne ömöljön ki számolatlanul a pénz a rendszerből. (...) Míg eddig egy gép döntött a követelésekről, és csak a problémás eseteket küldte az ügyintéző elé, most fordult a kocka, és minden egyes ügyben élő ember dönt majd. A cél egyértelmű: húzni akarják az időt addig, amíg valamennyire stabillá nem válik a cég - fejtette ki, ügyfeleit pedig felkészítette arra, hogy nagyjából a jövő év közepén juthatnak hozzá a visszajáró összeghez.

Akadt olyan légitársaság is, aki új kártérítési módszert talált ki, és először csak az összeg 30%-át fizeti vissza a vásárlóinak, majd fokozatosan téríti meg a fennmaradó részt, így biztosítva, hogy ne kerüljön a cég azonnal padlóra. Sok helyen pedig voucherek kiadásával próbálják átvészelni a járványidőszakot, melyek akár egy évre is szólhatnak - fel nem használásuk esetén egy év múlva kapják vissza az utasok az adott összeget.

A voucherrendszer az egyéni utazók számára még akár elfogadható megoldást is jelenthet, egy-egy konferenciára befizetett több millió forint esetén azonban meglehetősen nagy gondot okozhat egy cégnek. A repülőjegy-irodát üzemeltető nő azonban sokkal dühítőbbnek tartotta a menetrend szerinti üres járatok reptetését, melynek célja szintén a visszatérítési kötelezettség elkerülése volt. Akadt ráadásul olyan társaság is, ahol eleinte az átfoglalásért is jelentős pluszösszegeket kellett fizetnie az utasoknak, akik a lezárások és a hatósági karanténok miatt kénytelenek voltak lemondani az aktuális útjaikról.

Hazamenekített utazók

Az utazásszervező legfontosabb feladata március közepén még az volt, hogy hazahozza ügyfeleit, akik külföldön rekedtek. Volt, akit a Közel-Keletről próbált hazahozni, ám a légitársaság törölte a járatait, amivel hazajuthatott volna. Néhány nappal későbbre tudott csak feljutni egy Frankfurtig tartó járatra, onnan pedig hazavonatozott, a szabadulása több százezer forintba került, de több utasának Ázsiából és az Egyesült Államokból is hatalmas összegekért sikerült csak hazarepülnie a pánikhelyzetben megtelt menekülőjáratokon.

(Forrás: femina.hu / fotó: pixabay.com)
divatesszepseg_sticky_layer_redesign