Vagy ha nem jól csinálok valamit, akkor azzal kapcsolatban jelezzenek vissza, mert abból tudnám, hogy esetleg valamiben még fejlődnöm kell. De most légüres térben érzem magam, néha olyan, mintha nem is lennék ott az munkahelyemen mások szemében, mint egy gép, megcsinálom, amit meg kell, és csak a közöny vesz körül. Idegőrlő így dolgozni hosszú évekig.”
Ne maradj láthatatlan!
Dr. Amy Cooper Hakim vállalati pszichológus tanácsai szerint aktívan magunkhoz kell venni az irányítást, hogy ez a láthatatlansági átok elmúljon. Megnyugtat mindenkit, hogy nem egyedi a jelenség, a legtöbb nagy cégnél, ahol a szolgáltatásait igénybe vették, észrevette, hogy minél távolabb áll a rangsorban a főnök a beosztottaktól, annál nagyobb eséllyel válnak számára tényleg észrevétlenné az alkalmazottak, így maradnak el a visszajelzések. A következő négy lépést javasolja a pszichológus, hogy ne legyünk többé láthatatlanok a munkahelyen
1. Vegyél részt a cég életében! Meg kell keresni azokat az eseményeket, amelyeken a dolgozók és főnökök nagy része is jelen van, és el kell menni, félretéve minden szégyenlősséget. A professzionális és a kötetlen események is emberibbé tesznek, ha csak egy név voltál eddig a fizetéslistán, végre arcot és személyiséget is tudnak társítani hozzád.
2. Olvass minél több szakmába vágó kutatást, friss híreket, kövesd a trendeket, hogy egy-egy meetingen ezeket bedobhasd a köztudatba és bizonyítsd, hogy érdekel a cég jövője és fejlődése. Ha találsz egy érdekes, szakmai cikket, oszd meg a közvetlen feletteseddel, hogy lássa rajtad az érdeklődést.
3. A meetingeken ne félj megszólalni. Hidd el magadról, hogy értékes, intelligens, kreatív ember vagy, aki képes átgondolt, jó javaslatokat tenni és remek ötletei vannak. Ha ezt közvetíted magadról, nem tudnak nem észrevenni.
4. Legyél segítőkész a kollégáiddal és főnököddel. Ha van egy olyan feladat, amibe mások nem akarnak belevágni, akkor vállald el és csináld meg a legjobb tudásod szerint. Ezzel jelezheted a főnök felé, hogy jó csapatjátékos vagy, márpedig ezt minden felettes értékelni szokta.
Ahhoz, hogy jó szakmai kapcsolatba kerülj a főnökkel és kollégákkal nem kell beavatni őket a magánéletedbe, nincs szükség pletykálkodásra és bizalmaskodásra, csupán közös érdeklődési területet kell velük találni, és ebben kifejezni magad feléjük. Így aztán majd észben tartanak, ha új feladat vagy kinevezés kerül terítékre, hogy te vagy az, aki ehhez a témához jól ért és jártas benne. Természetesen nem arról van szó, hogy naphosszat saját magadat kellene reklámozni és önző módon törtetni, mert az ellenérzést vált ki a legtöbb emberből, inkább csak azt kell jelezni, hogy milyen feladatokban lehet rád számítani maximálisan, és felhívni a benned rejlő potenciálra a figyelmet.