Jump to content

Segíthet a telefon a felismerésben

2020. 02. 04. 10:26

Egy különleges algoritmus segíthet a mentális betegségekkel élők számára, hogy elkerüljék a krízishelyzeteket.

A kezdeti teszteken hatékonynak bizonyult a spanyol Telefonica telekommunikációs cég és a brit egészségügyi ellátórendszer, az NHS közös projektjében kifejlesztett algoritmus, amely képes előre jelezni, ha egy mentális betegségben érintett embernél krízishelyzet állhat elő – írja a New Scientist. Az okostelefonra telepíthető, a hívásokat és üzeneteket figyelő applikáció képes rá, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén értesítse a megfelelő szakembereket, hogy a páciensnek mentális krízise lehet a közeljövőben.

A rendszer működtetése során 22 indikátort azonosítottak a felhasználók viselkedésében – igaz, ezeket a diszkréció, illetve a tesztben részt vevő önkéntesek adatainak megóvása érdekében nem hozták nyilvánosságra – majd ezeket vetették össze öt év klinikai és társadalmi-gazdasági adataival. A tesztüzemet 2018. novembere és 2019. májusa között tartották, az eredmények láttán pedig több szakértő is úgy találta, hogy a rendszer hatékony és alkalmas lehet akár a rutinszerű használatra is.

A teszt során a projektben részt vevő szakemberek egy listát kaptak, amely azt a 25 embert sorolta fel a vizsgálatban megfigyelt alanyok közül, akiknél a legnagyobb az esélye, hogy a következő 28 nap során mentális krízist élnek át. A szakértők ezután személyesen és telefonon egyeztettek a megjelölt páciensekkel, és azt találták, hogy az algoritmus 64 százalékban pontos eredményeket adott.

A projekten dolgozó csapat most azt vizsgálja, hogyan lehetne csökkenteni a falspozitív eredményeket, illetve hogy a mobilhálózatok adatainak segítségével hogyan lehetne növelni az algoritmus hatékonyságát.

(Forrás: nlcafe.hu / fotó: pixabay.com)
divatesszepseg_sticky_layer_redesign