Jump to content

A biztonsági öv veszélyei

2018. 09. 25. 10:42

Szakértők tanácsait olvashatod arra vonatkozóan, hogyan érdemes ülni az autóban.

Hátul nem érdemes bekötni magunkat az autóban? Pihentethetjük a műszerfalon lábunkat, ha kis sebességgel halad a kocsi, vagy dugóban állunk? Megfojthat minket a biztonsági öv? Kevésbé balesetveszélyes ölben tartani a gyermeket, mint gyermekülésben? Sokan nem tudják, de a közúti balesetek kimenetele nagyban függ egy egyszerű tényezőtől: attól, hogy hogyan ülnek az utasok a gépjárműben. A Használtautó.hu olyan tanácsokat gyűjtött össze, melyek életmentőek lehetnek egy-egy baleset során.

1,25 millió ember: a WHO - World Health Organization - szerint ennyien halnak meg évente közúti balesetben. Akár 50 millió érintett: a halálos áldozatok mellett évente további 20-50 millió fő sérül meg súlyosan az utakon. Közel 3000 közúti baleset: idén ennyi történt hazánkban az első félévben a KSH adatai szerint. Ugyan a balesetek száma évről évre csökken, egy felmérés szerint a magyar utak az európai átlaghoz hasonlítva még mindig veszélyesebbek az uniós átlagnál.

A tavalyi évben egymillió lakosra vetítve 64 fő vesztette életét közúti baleset során Magyarországon. A környező országokból Szlovákia - 57 -, Szlovénia - 50 - és Ausztria - 47 - útjai biztonságosabbak, de veszélyesebb Bulgária - 96 - vagy Románia - 98 - útjain vezetni. Sok esetben egészen hétköznapi tényezők döntenek élet és halál között.A biztonsági öv életeket ment, ám, ha az ülésünket teljesen hátradöntjük utazás során, az valóban veszélyes lehet. Testünk tehetetlensége miatt ilyenkor lecsúszunk az ülésről, és fennakadhatunk saját övünkben. Belső szervi károsodás, gerincvelő-sérülés és esetleges amputációk kerülhetők el azzal, ha nem hátradöntött üléssel utazunk. Az övet tehát mindig kössük be, de figyeljünk a helyes ülőpozícióra!

Amikor autóban ülünk, testünk a járművel azonos sebességgel halad. Hirtelen fékezéskor az autó megáll, de mi tovább mozgunk előre a tehetetlenség törvénye miatt. Nagyobb sebességű ütközésnél, ha a hátsó ülésen biztonsági öv nélkül utazunk, két út áll előttünk. Vagy kirepülünk az autóból, vagy olyan erővel vágódunk az ülés támlájának, hogy az nekipréseli az előttünk ülő személyt a kirobbanó légzsáknak és a műszerfalnak.

A közlekedésbiztonsági statisztikák szerint a balesetek során az autóból kirepülő emberek 75%-a életét veszti. Magyarországon kötelező a biztonsági öv menet közbeni használata mind az első, mind a hátsó üléseken. Legyen automatikus mozdulat, hogy bekötjük magunkat!

 
(Forrás: femina.hu / fotó: pixabay.com)