Jump to content

Mi az az intuitív étkezés?

2019. 02. 25. 11:03

Nem kell kalóriákat számolgatni az új diétatrend, az intuitív étkezés szerint.

A fogyókúrás mentalitás, mely szerint minél gyorsabban szeretne az ember megszabadulni a túlsúlyától, nem működik, állítja az új trend, az intuitív étkezés. Hiába van tisztában vele az ember, hogy a gyors fogyás mindig hátulütővel jár, könnyű elhinni, hogy hatásos, hiszen az eredmény kézzel fogható, a mérleg elindul lefelé, és ruhából is egyre kisebb és kisebb méretet kell vásárolni.

Azonban abban a pillanatban, hogy egy kicsit lazít az ember a gyeplőn, a kilók elkezdenek visszaszaladni, előlép az árnyékból a jól ismert jojó-effektus, és ilyenkor általában több szalad fel, mint amennyi eredetileg lement. Ettől a bukástól a diétázó könnyen kedvét veszti, sőt, talán az önmagába, saját kitartásába vetett bizalma is meginog.

Az intuitív étkezés nem egy újfajta diéta, hanem egy egész gondolkodásmód, melyet két amerikai dietetikus, Evelyn Tribole és Elyse Resch vezetett be a köztudatba Intuitive Eating című könyvükkel. A módszer lényege, hogy az ember a saját teste jeleit tartja szem előtt evés közben, erre figyelve dönti el, milyen ételt választ, és mennyit eszik belőle. Ennek a felfogásnak az alapja az, hogy, amikor az ember világra jön, az éhség- és teltségérzet reakcióját teljes egészében az ösztönök vezérlik, tehát a test képes eldönteni, hogy mikor mennyi ételre van szüksége.

Az étrend tíz alapelv mentén szerveződik, melyek a következők.

  1. Utasítsd el a fogyókúrás mentalitást - vagyis ne akarj gyorsan sokat fogyni!
  2. Tiszteld az éhségedet - tehát ne éheztesd magad, egyél, ha éhes vagy!
  3. Békülj ki az ételekkel - vagyis ne zárj ki ételcsoportokat az étrendedből, mert, ha tiltod, csak annál jobban fogod kívánni.
  4. Intézz kihívást az Ételrendőrség felé - tehát ne hagyd, hogy a belső ételellenőröd bűntudatot oltson a fejedbe!
  5. Tartsd tiszteletben a jóllakottságodat - vagyis figyelj a tested jelzéseire, hogy mikor vagy tele.
  6. Fedezd fel a megelégedettség-tényezőt - tehát élvezd az étkezés folyamatát.
  7. Tiszteld az érzéseidet ételek nélkül - avagy derítsd fel, mikor fojtod ételekbe az érzéseidet, és találj jobb módot arra, hogy megbirkózz velük.
  8. Tartsd tiszteletben a testedet - vagyis fogadd el magad, és ne támassz lehetetlen elvárásokat önmagaddal szemben.
  9. Sportolj - érezd a különbséget - nem az a lényeg, hogy mennyit, hanem, hogy mozogj, és élvezd a mozgást.
  10. Tiszteld az egészségedet - tápláló, jó ételekkel lásd el a testedet, hogy az jól érezhesse magát.

Az elvek közül több is foglalkozik a teltségérzet elérésével, azzal, hogy meg kell találni azt a pontot, amikor a test a legjobban érzi magát, ennek pedig jó eszköze, ha az ember lassan, odafigyelve eszik, jól megrágva minden falatot. Több kutatás is bizonyította már, hogy a lassú evés támogatja a fogyókúrát, ugyanis az agynak nagyjából 20 percre van szüksége, hogy regisztrálja a teltségérzetet, melynek több forrása is van - egyrészt érzékeli a gyomor tágulását, másrészt azt, amikor az étel a vékonybélbe jut, ekkor ugyanis különböző hormonok szabadulnak fel. Ha lassan eszel, úgy nem fordulhat elő, hogy csak azután érzékeli az agy, hogy tele vagy, hogy valójában már régen túletted magad. 

(Forrás: femina.hu / fotó: pixabay.com)